3. 5. 2024 08:32 − 919× − 0

Intenzivní duel polských mistrů na úvod sezóny

Rajd Świdnicki o víkendu odstartoval sedmidílné mistrovství u našich severních sousedů.

Poláci letos budou mít trochu jednotvárnější šampionát než obvykle. Jejich výstavní podnik Rajd Polski se u příležitosti jubilejního osmdesátého ročníku přesunul do mistrovství světa a jeho spojení se zařazením do domácího mistrovství se ukázalo jako nereálné. Zároveň s tím ztratilo smysl zařazení do kalendáře druhého šotolinového podniku. Rajd Podlaski tak po dvou letech šampionát opouští a ten se stává čistě asfaltovým. Po třech letech se naopak do kalendáře vrací Rajd Nadwiślański, jehož devátý ročník se měl odjet už před dvěma roky, ale byl nakonec odložen až na letošek. I letos pak polské mistrovství zavítá do slovenských Košic a o jeho finále se postará finálová soutěž mistrovství Evropy Rajd Ślaska.

Obhajovat titul letos bude Grzegorz Grzyb, už to ale nebude s technikou z Maďarsku. Škodu Fabia Rally2 evo mu letos nově chystá italská stáj Munaretto a rozjezd před ostrým startem polského mistrovství při Tech-Mol Rally zvládnul Grzyb vítězně. S další Fabií Rally2 evo pokračuje loňský vicemistr Lukasz Byśkiniewicz a po třech letech strávených za volantem Hyundaie i20 R5 přezbrojil na českou techniku Jaroslaw Szeja. Zmíněnou testovací soutěž Tech-Mol Rally dokončil hned za vítězným Grzybem. Vlna Fabií doslova zaplavila polské mistrovství, když si právě tuto techniku ve verzi Rally2 evo vybral pro svůj přechod do kategorie Rally2 úřadující mistr třídy 3 Jakub Matulka nebo její vicemistr Piotr Krotoszyński. Na polských cestách se ale objevila i dvojice nejnovějších Fabií RS Rally2. Jednu z nich zde v rámci tréninku před evropským startem na Kanárských ostrovech vodil Mikolaj Marczyk a s druhou bude o vavříny v domácím mistrovství bojovat Zbigniew Gabryś.

Mezi dvanácti speciály Rally2 se kromě sedmičky škodovek objevily i tři Citroeny, jeden Ford a jeden Hyundai. S Fordem Fiesta Rally2 jako obvykle startoval Jaroslaw Koltun, který to loni dotáhnul až na konečnou třetí příčku šampionátu. Letos měl hned v první rally velkou smůlu, když mu v závěru první etapy začal zlobit motor. Ve večerním servisu se jej podařilo mechanikům opravit, ale ve třetí nedělní zkoušce poslal Koltun Fiestu mimo trať. Další z hlavních soupeřů škodovek Lukasz Kotarba zakončil první etapu na překvapivé třetí pozici. Dlouho se mu ale odolávat tlaku početné skupiny Fabií nedařilo a již během nedělního rána spadnul na šesté místo. Posun nahoru vzhledem k malým odstupům ale nebyl úplně zapovězené téma. Pilot Citroenu C3 Rally2 to ale s nasazením bohužel trochu přehnal a v jedenáctém testu strávil dlouhé čtyři minuty v příkopu. Odtud mu museli pomáhat diváci, dobrý výsledek už ale byl v nedohlednu.

A tak se stalo, že prvních šest příček obsadily posádky ve vozech Škoda a prvním ze zbytku světa se stal Jacek Sobczak s Porsche 997 GT3. Tomu hrálo do karet slunečné počasí a suchá trať. Tu mimochodem letos pořadatelé natáhli na solidních 169 kilometrů. Oba průjezdy městským úsekem v první etapě ovládnul Marczyk, ale mimo město se nejvíce dařilo Grzybovi, který tak o 9,3 sekundy po sobotě vedl. V neděli ráno se před mistra z roku 2021 dostal překvapivě i Szeja. I u nás dobře známá bratrská dvojice se dlouho z druhého místa neradovala. Chyba v RZ 8, kde museli couvat a ještě inkasovali pět trestných vteřin, je připravila i o umístění na pódiu. To si naopak při svém přechodu o kategorii výše zajistil Matulka. V boji o vítězství to po RZ 7 vypadalo celkem jednoznačně. Marczyk ztrácel šestnáct vteřin a nic nenasvědčovalo tomu, že by se soutěž měla začít ubírat jiným směrem. V předposlední sekci ale účastník mistrovství Evropy vyhrál všechny tři testy a svůj odstup snížil pod deset vteřin. Grzybovi se pak nepovedl ani vstup do závěrečné sekce a před poslední zkouškou už jeho náskok činil pouhou jednu sekundu. Marczykovi se finiš opravdu povedl, vyhrál Power Stage a na poslední chvíli svého soupeře připravil o vítězství. Stačilo mu vést během rally jen dvakrát, po první zkoušce a pak po té poslední.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!